diciplinåtgärder

hörde på nyheterna i morse om Jan Björklunds nya förslag om diciplinåtgärder i skolan...

förslaget skulle möjliggöra för skolan att efter varning reglera eleven från skolan under en veckas tid, stökiga elever ska också kunna förflyttas till en annan skola m.m.

min spontana arga tanke på detta förslag är att det går inte att ignorera eller förflytta det som är stökigt.


det finns alltid elever som upplevs stökiga men då gäller det ju att det finns engagerade vuxna som kan vara stöd för dessa unga. vad grundar sig elevens beteende på?


är det jobbigt hemma, är det svårt i skolan, diagnoser? vad? ett beteende är inte bara. det måste ha någon grund och botten i något. vad? utred det, låt det ta tid men finns där för eleven.


vilka signaler ger det eleven om denne förflyttas eller blir avstängd från skolan?


förflyttning - att ingen orkar med mig. hur ska då eleven själv orka med sig själv? om ingen annan orkar eller bryr sig? konsekvensen av detta...


avstängd. visst jättebra för de elever som vill satsa på skolan får den chans de förtjänar men förtjänar inte den avstängda eleven också en rättvis skolgång enligt En skola för alla?

avstängd. vem har då eleven att vända sig till? driva runt på stan? för vem möter upp hemma?


nej fler engagerade vuxna i skolan. fler specialpedagoger, kuratorer, skolpsykologer...ja hela bunten. massor och massor med folk som alla vill det bästa för alla barn. vill se alla barn och finnas där för att skapa den bästa möjliga framtid som bara går.


stick inte huvudet i sanden. skjut inte undan problemen. orka uthärda dem.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0