inskolning
idag var det inskolning av det lilla trollet på förskolan eller dagis som jag hellre vill säga fast man inte får, speciellt inte i mina skor.
men jag tycker så här.. så länge man kan motivera sina val..och det kan jag. jag tycker att man ofta byter namn och begrepp på olika ting för att de förknippas med något negativt eller för att stärka positionen vilket förskola är ett starkare ord än dagis.
men kompetensen sitter inte i ordet. statusen sitter i attityderna. för att inte tala om i lönen. men det är en annan diskussion.
som sagt. jag tycker att barn ska få vara barn. och barn behöver få lära sig genom lek. därför tycker jag att förskola rimmar lite illa med det. skolan är strukturerad och inramad och sådär fruktansvärd fyrkantig många gånger som gör att jag med stor säkerhet inte kommer att använda mig utav min lärarexamen till att undervisa i ett klassrum. jag saknar lekfullheten.
dagis är ett bättre ord på barnens villkor, för lek. det är ett mer lekfullt ord. men som den pedagogiska förälder jag är kommer jag självklart att visa mitt barn att det finns två ord som betyder samma sak.
intressant är också att de pedagoger jag mötte idag använde ordet: dagis!
själv växlar jag mellan de två och särskilt i sammanhang tillsammans med andra lärare som är av en annan uppfattning än jag då vi ofta för mer intressanta diskussioner än kring vilket begrepp man bör använda.
men hur gick det då?
jo trollet försvann in bland massan av barn. jag parkerade mig i sandlådan och gjorde snart griskakor tillsammans med en tjej som satt nära nära. vips var det fler barn runtikring som ville ha lite vuxen uppmärksamhet och leka.
det var ett trött och hungrit troll som grät när vi lämnade förskolan efter en timme. imorgon ska vi dit igen.
men jag tycker så här.. så länge man kan motivera sina val..och det kan jag. jag tycker att man ofta byter namn och begrepp på olika ting för att de förknippas med något negativt eller för att stärka positionen vilket förskola är ett starkare ord än dagis.
men kompetensen sitter inte i ordet. statusen sitter i attityderna. för att inte tala om i lönen. men det är en annan diskussion.
som sagt. jag tycker att barn ska få vara barn. och barn behöver få lära sig genom lek. därför tycker jag att förskola rimmar lite illa med det. skolan är strukturerad och inramad och sådär fruktansvärd fyrkantig många gånger som gör att jag med stor säkerhet inte kommer att använda mig utav min lärarexamen till att undervisa i ett klassrum. jag saknar lekfullheten.
dagis är ett bättre ord på barnens villkor, för lek. det är ett mer lekfullt ord. men som den pedagogiska förälder jag är kommer jag självklart att visa mitt barn att det finns två ord som betyder samma sak.
intressant är också att de pedagoger jag mötte idag använde ordet: dagis!
själv växlar jag mellan de två och särskilt i sammanhang tillsammans med andra lärare som är av en annan uppfattning än jag då vi ofta för mer intressanta diskussioner än kring vilket begrepp man bör använda.
men hur gick det då?
jo trollet försvann in bland massan av barn. jag parkerade mig i sandlådan och gjorde snart griskakor tillsammans med en tjej som satt nära nära. vips var det fler barn runtikring som ville ha lite vuxen uppmärksamhet och leka.
det var ett trött och hungrit troll som grät när vi lämnade förskolan efter en timme. imorgon ska vi dit igen.
Kommentarer
Trackback