sista lata

nu går vi på de sista lata dagarna. vi har varit lediga i en hel evighet känns det som så lite skönt ska det allt bli att komma tillbaka. nya spännande jobbuppgifter att sätta sig in i.

förra veckan var spännande. vi packade bilen full med kläder, sängkläder, flytvästar, mat och sånt man kan behöva borta i en stuga under en veckas tid.

på morgonen lyxade vi till det genom att bilen var näst intill färdigpackad och vi stannade vid ett hotell och åt hotellfrukost innan vi påbörjade vår resa som skulle ta ca 4 timmar norr över.

vi hann till Norrköping. precis utanför. så lyser en röd ilsken lampa i bilen att det är något fel med motorn. tvärstanna på en gång längs motorvägen. ringer assistansnumret vi har klistrat på fönsterrutan.

vi har inte ens haft bilen ett år och det är en nyproduktion. känns inte så bra där vi sitter och väntar på bärgning.

bärgaren kommer. en trevlig karl. han trycker på de rätta knapparna så en hyrbil fixas fram åt oss snabbt. det är ju söndag trots allt.

vi får vår hyrbil och lassar över allt från den ena till den andra. hyrbilen är något mindre än vår bil men det går. allt kommer med.

nu har det hunnit bli lunch så vi äter innan vi far iväg. fastnar lite i bilköer utanför Sthlm men vad är att räkna med egentligen?

kommer fram till vårt mål. en stuga längs kusten söder om Gävle. en fin stuga med kanalen precis utanför fast det är egentligen en vik, fast vi kallar den kanalen, iaf jag.
så där lever vi fram till fredagen. ett stilla liv utan vare sig tv, toa eller dusch. böcker, spel, tidningar, dass och en 5liters hink går lika bra.
vi får fint väder och föräldrabesök. vi gör också vårt andra djurparksbesök på Furuvik. nu har jag sett djurparker så det räcker.

gillar inte djurparker. tycker synd om djuren. men på något vis så inbillar vi oss att det är barns rättigheter att besöka djur i bur. slussas runt i ett raskt tempo, knappt så de hinner titta färdigt på djuren. nej det är bra underligt med nöjesparker har jag kommit fram till.

tacka vet jag skogen.

ja och nu vår sista vecka har vi rensat upp i röran efter att våra vänner ringt och sagt att de ska komma på besök. spontanta besök uppskattas ej. det var inte en resväska som expoderat i vårt hem. men nu är det mesta i ordning igen och vi är redo att möta arbetstider med ordning och inte kaos.

vi ska hinna med att bada och fira svägerskans födelsedag, leta svamp och plocka de sista jordgubbarna innan tiden rinner ut.

semester

efter midsommar åkte vi hem för att städa av hemma och packa för en vecka i Dalarna.

veckan spenderades om kvällarna på Peace and Love och på dagarna var vi på diverse utflykter.

vi hann med "grannarna" nere i byn och fick leka av oss. en tur till Insjön, en till Leksand, en till stugan och ett födelsedagsfirande av mig själv.

vi hann med att träffa folk från förr. det enda vi inte hann med var att sova ordentligt och sitta still och bara vara :)

hem igen och aktiviteterna har fortsatt.

vi har besökt piratlekparken och badat första doppet i iskall barnpool, tagit första doppet i sjön, hittat första näven kantareller, plockat jordgubbar på självplock 2ggr, haft 2 års kalas, städat lägenheten igen och idag har vi varit på Kolmården och firat vår 2-åring. Det var översvämningar i Småland så Astrid Lindgrens värld får vänta.

Imorgon ska det åska. undrar just vad vi ska göra då?