julens afton

nu har vi kommit så långt att det är julens afton och lugnet som vi alla har väntat på börjar lägga sig.

släkten har varit här och vi har njutit av hjortronglöggen. vi har sett till och från på Kalle Anka. vi har ätit oss mer än mätta på den goda julmaten och framförallt av morfars mjukbulla och det underbara tunnbrödet från Skulebagarn (reservation på stavningen) från Ö-vik. specialbeställt utav morfars syster uppe i Ume. det finns inget godare än det tunnbröt!!

det finns en historia bakom det också. morfar är uppvuxen i Ö-vik och när han "har vägarna förbi" där uppe köper han alltid med sig tunnbrö hem.
så en dag i höstas var han på marknaden här i Blge och blev lite trött på att vandra omkring så han satt sig ner och tog en rök. då kom en ung tjej fram som stod och sålde mobiltelefonabonnemang och frågade om hon fick tigga en. det fick hon och så började hon prata. och frågade morfar om han var från Dalarna för det lät inte helt så. Nej förklarade morfar som bott här nere i 50år att han var ursprungligen från Ö-vik. MEN det är ju jag också sa tjejen och frågade om han kände till Skulebagaren. Klart morfar gjorde och det visade sig att det var hennes faster och farbror som drev stället men nu hade farbrodern gått bort och därför producerades inte brödet lika mycket och kunde därför inte säljas i så många butiker längre. vips hade morfar fått namn och nummer för att ringa och göra privata beställningar hos självaste Skulebagaren! Vilket öde.

så i år fick vi njuta av tunnbröd på julbordet.

efter en massa mat blev det en pratstund i soffan innan det blev julklappsutdelning. det roligaste i år var när syrran öppnade ett paket med en kartong med voffelsmet. förra året var det nämligen så att mormor fått slut på kartonger och tagit lite av det hon hade  haft i skafferiet. vi trodde självklart att detta var fallet även i år, men se icke var det så utan vi fick faktiskt voffelsmet och så ett voffeljärn till det.
i övrigt fick jag en symaskin. jag som inte ens önskat mig en sådan utan hade spanat in en begagnad som jag skulle inhandla så fort jag fick tid att åka ner på stan för de hade inte öppet när jag var nere på en söndag i andra ärenden.
sen fick jag ett helt gäng med dvd-filmer, böcker som jag önskat mig och en kaffekokare som jag inte är helt säker på att jag ska behålla. jag har en kaffepress och den räcker nog mer än väl för mig då jag inte dricker kaffe och den duger bra när det kommer folk på besök som dricker kaffe. gott kaffe får de ju så mycket av ändå när de dricker hemma hos sig ;)

det största problemet med kaffekokaren är att den får inte plats i vårt lilla kök. vi får se.

fick en extern hårddisk också i lovely pink.


för att avsluta kvällen återstå endast kvällsmackan med ägg, köttbullar och rödbetssallad....även om man är proppmätt så kan man ändå truga i sig den :)


och resten av tiden här uppe ska ägnas åt att lära moster hur hon använder sin mp3-spelare. hon öppnade den och frågade sedan vad det var för något hon hade fått :)  mormor och morfar däremot som fick den tveksamma riskokaren tyckte att det var ypperligt för tydligen har mormor en tendens att bränna fast riset. succé!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0