en tur på stan

nu har jag precis kommit tillbaka från en tur på stan.

började med att leta mig fram till en ATM som ville ta mitt kort och ge mig pengar. gick galant att få ut slantarna.

sen upptäckte jag på kartan att jag var i närheten av två shoppingställen så jag gick dit istället för till det mall jag hade tänkt gå till.

kom fram till något som var en lång gata under tak och började vandra på den. affärerna var av mycket blandad sort. det var små matställen och jag vet inte riktigt vad mer. ingenting direkt att shoppa för min del. när jag gått bra långt i denna tunnel kom jag fram till en bohemisk affär som jag gick in i. visst japanerna har mycket blandad stil men i affären spelades indisk musik och på vissa saker stod det att de var från Indonesien. så japanskt var det, men jag handlade lite både till mig själv och till syrran i julklapp så jag kan inte avslöja exakt vad det var jag hittade. men många fina grejer blev det.

i slutet av tunneln hittade jag en Mc Donalds. ganska efterlängtat efter rå fisk och ris och bilder på det man beställer. nu visste jag exakt vad jag beställde och vad jag fick. kycklingburgare har väl aldrig varit godare :)

fortsatte tills gatan tog slut och tog sedan en taxi till stationen där det skulle ligga två shoppingcenter i närheten av varandra. den första var en underground. inte helt lätt att hitta i alla tunnlar och vrår. plötsligt såg jag skyltar mot det andra köpcentrat så jag gick dit. försökte titta på shoppingcentrats karta men det var ganska lönlöst. kunde endast utläsa hur många våningar det skulle finnas men jag var hopplöst  vilse där inne.

spelade ingen roll så länge jag kom ut så skulle jag ändå ta en taxi tillbaka till hotellet så jag vandrade runt. det finns så mycket fina kläder men allt ser så dyrt ut. det är det föresten också. inte alls speciellt mycket billigare än hemma. kände dock  att något borde jag handla så jag hittade en grå stickad tröja med en gigantisk svart rosett av paljetter på. typiskt japanskt. allt har rosetter här. hittade också ett linne med volanger.

försökte fråga om storlek men det var one size som gäller. misstänker att jag är lite större än genomsnitts japanskan så linnet är kanske lite på gränsen men tröjan ska då sitta bra. jag pratade engelska med henne och hon japanska med mig.

men nu är jag trött och jag tror att detta får räcka. kanske att jag hinner ut en sväng imorgon också. vill ju få tag i min mp3 spelare..kanske att Han kan följa med. hittade ett ställe där nere i underground som var fullt med mat och bakverk. skulle vilja bjuda honom på valfri bakelse imorgon när han fyller år... men jag antar att det är konferans hela dagen och sen iväg till flyget för att åka tillbaka till Tokyo.

kan inte fatta att vi snart ska åka hem igen.

älskar verkligen detta ställe det är så otroligt vackert att var man än står titta bort mot bergen med snöklädda toppar som skyddar staden. tom jag får ro i kroppen att bara sitta och titta ut genom fönstret. det är inte illa.

men jag önskar mig mer västerlänsk mat, kräsmage som man är och så kanske att man förstod språket. de pratar och ropar så mycket när man går förbi eller går in i affärer och man vill ju inte vara oartig på något sätt.

fick föresten japanska pluspoäng idag som kanske kan överbygga de många minus jag säkert dragit på mig.
höll upp dörren för en japansk dam och hennes väninna...oj vad glad hon blev..ojojoj..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0