kritik

all kritik mot vården.

jag vet inte ens vart jag ska börja. jag kan inte ens förklara allt. sökte vård och får en flummig tant som borde kunna detta i ryggmärgen men kan inte förklara ens det simplaste simpla som ingår i yrkesrollen.

och så här är det gång på gång när jag sökt vård. (som tur är inte speciellt många gånger i mitt liv men de gånger jag behövt).

läkare som mumlar och muttrar, trycker upp glasögonen i pannan på en sticker in en spatel utan att ens be att man öppna munnen. trycker ner glasögonen på näsan på en så det gör ont. sticker recept i handen utan att man ens vet vad man fått för diagnos och inte heller kan tyda det av den kassa handstilen. får veta på apoteket vad jag fått piller mot.
sköterskor som ställer diagnos på telefon och säger att nu ska du ha penicillin. när det räckte med vitlök i näsan.
sköterskor som frågar om det är första gången man gör undersökningen och sen skiter fullständigt i att förklara vad de ska göra.

jag blir så förbannad. det är ett jäkla sätt vården hanterar folk på. vart är etiken? servicekänslan? människors värde i utsatta positioner?
och gång på gång sitter jag där, from som ett lamm och törs inget säga för det är vården som besitter makten, jag söker vård för att jag vet inte hur jag ska hantera min kropp. och varje gång blir jag förbannad när jag går därifrån för att jag fått så dåligt bemötande helt utan hänsyn.

idag är jag förbannad för att jag sökte för min rygg som jag haft ont i under tre veckor. jag blev hänvisad till en sjukgymnast som var jättegullig. superbra person men...jag hade inte behövt gå dit. jag har upptagit vårdtid i onödan.

det fanns inget av det hon sa som jag inte kunde ha fått till mig under mitt första besök. det gör mig förbannad. jag vill inte belasta vården. jag vill inte betala 100kr för ett besök som är onödigt.

så det jag fick till mig var. gör inget du får ont av. ta det lugnt med promenader ett tag. känn efter. kör sekreterarstilen. små nätta steg.

ja. tack.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0