promenad

eftersom resesällskapet är på konferans nu de kommande tre dagarna får jag försöka roa mig på egen hand.

hade tänkt åka till stan idag men ryggen gör ont. har därför tagit det lugnt till strax efter lunch.

internetat, läst en av alla mina böcker som jag envist skulle släpa med då jag hade förhoppningen om att läsa en del på planet vilket inte blev av alls. sen sov jag en liten lur.

har lyckats sova lite varje dag sen vi kom hit tror jag :)  somnade på tunnelbanan, på tågen vi åkt, flyget från Tokyo och lite innan middagen. klarar nätterna rätt bra ändå fast jag sover så mycket men vaknar av att det är  för varmt i rummet. hemma sover jag ju med frost på täcket, här går det inte att få ner graderna till minst 18 grader och jag tror knappast att det stämmer heller.


men sen när jag tagit mig en lur var det dags att bege sig ut och leta efter mat. inte helt enkelt.

kom in på en tvärgata efter att ha sett något som hette Family Mart. måste ju vara ett supermarket men det såg stängt ut fast det stod att det var öppet så jag fortsatte min vandring och kom fram till ett stort hus där det gick in och ut en massa människor. av skyltarna utanför kunde jag inte utläsa ett smack så det blev upptäcksfärd.

det visade sig att det var ännu en affär med en massa elektronik och grejs. den här BARA i 3 våningar. så jag vandrade runt bland våningarna och hittade en mp3-spelare som jag blev sugen på. det enda jag kunde utläsa var priset, hur många GB den har och att den ser snygg ut...men det lär väl duga?
måste dock kolla så att den kommer att funka med 220V som vi har hemma och lite annat praktiskt som att den är på engelska och inte japanska..men det var en sony så det ska nog vara okej.

men innan dess lär jag hitta en bank eller en automat som tar västerlänskt VISA. inte helt enkelt..
förstår inte att pengarna flyger iväg här..vet inte vad det är som är så dyrt? iof har vi åkt tåg 3ggr..och jag har betalt en hotellnatt i Lake Toya..kanske det?

hittade en liten matavdelning. en mycket liten sådan. gick raderna upp och ner och studerade utbudet. det fanns inte speciellt mycket man kan slänga ihop på ett hotellrum så tillslut fick det bli snobbens cornflakes men hittade ingen mjölk. en liter juice i någon härlig smak och nötter. kalla det lunch.

hittade även kosmetika avdelningen och kom fram till att detta är nog ett bra ställe för en blekfis som mig att köpa foundation på. så det blev en sådan också för en tokbillig penning och i en mycket hudnära blekfiston. supernöjd! måste nog köpa på mig några innan jag åker hem :)

vandrade vidare och hittade en Shellmack. tänkte att där kanske det finns mjölk och bröd i någon form. det var en annan butik som låg vägg i vägg som hade både mjölk och bröd så jag blev nöjd över min inhandlade lunch.

så nu har jag ätit bröd och cornflakes och druckit juice samtidigt som jag tittat på den helt underbara utsikten över Sapporo. en stad som är byggd mitt emellan alla bergen. helt otrolig utsikt.


ikväll skulle det bli bankett och get together vid Tv-tornet i Sapporo för konferransmedlemar. jag blev tillfrågad att gå med så vi får se när det kan bli av.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0