resa och jetlag

kom inte i säng igår kväll förren vid 23 tiden. måste ha varit resfebern som höll oss vakna. jag brukar annars kunna gå och lägga mig vid 22.

klockan 5 imorse ringde väckarklockan och det var dags att röra på sig. packa i det sista i väskan och försöka pilla i sig lite frukost.

06.25 tog vi bussen ner till stationen och så vidare på tåget mot Arlanda. hann inte mer än sätta oss på tåget förren min far ringde. kollade av att allt var okej och gav några resetips. som om jag inte varit med förr ;)

jag skulle försöka hålla mig vaken på tåget de nära tre timmarna det tog att ta sig till Arlanda men det var kört redan efter Kolmården.

allt gick bra på tåget och incheckning på Arlanda. självservice som överallt nu för tiden.

 

delade på en otroligt dyr räkmacka och tittade på plan som lyfte och landade. passade på att ringa momen också. alla försäkringar lämnade.

så var det dags att gå ombord på flyget till Köpenhamn. hann inte mer än sätta mig på planet förren jag sov. innan de lyfte! sov hela timmen och vaknade när vi skulle landa i Köpenhamn. smidigt och bra.

så vi åt lunch i Köpenhamn och strosade runt lite. när vi började närma oss avgång och vår gate såg vi allt fler japaner.

kom ombord på planet och kunde konstatera att en del har hänt med långflygningarna sedan jag sist flög långt. nu fanns där individuella tuchscreens vid varje säte för att välja film, spel, flyginfo och bilder tagna från flygplanet rakt ner eller rakt fram. synd bara att det var så molnigt på de flesta ställena men lite berg hann jag se.

 

flygresan var lång. 10 timmar. 10 timmar på en yta av 1kvm. jag är imponerad över att jag hållt mig på en och samma fläck så länge. jag gillar inte att vara begränsad annars men där satt jag. lyckades sova till en början och fördrev 2 timmar av 10..sen var det segt. fick en otrolig huvudvärk som inte ville ge med sig vare sig efter intag av massor med dryck eller massage. tillslut släppte det när jag fick lägga upp benen och blodet cirkulerade lite.

middagen åt vi över Helsingfors och eftersätten avnjöts många mil norr om St Petersburg.

 

att komma till Japan är en upplevelse. i alla fall för en skummis som jag och alltid lyckas fastna i kontroller. får alltid ta av mig skorna och massa annat roligt.

 

det började med att jag fastnade i passkontrollen. vi hade ingen bläckpenna så vi hade fyllt i våra inresekort med blyerts. det funkade utmärkt för honom att ta sig in men inte för mig som fick skriva om allt igen. sen var jag så trött och förvirrad då alla pratar snabbt och osammanhängande och viftar på engelska och förstod inte att jag skulle avge mina fingeravtryck samtidigt som de skulle ta kort på facet. måste se bra rolig ut på det kortet. zombie.

kom igenom kontrollen. då kom nästa nerv. det cirkulerade hundar bland bagageutlämningen. jag har verkligen inget att oroa mig för men tänk om hunden skulle markera. lätt att man blir lite nipprig. men hunden passerade och jag kunde andas ut haha.

hämtade väskan och nästa anhalt. tullen. jag hade ett gäng bananer i väskan i fall att man skulle bli hungrig...närmare 8st för jag kan ju också överdriva.

så jag trodde att jag skulle få hala fram mina bananer och överlämna dem men han frågade något och vinkade bara.

 

puh. inne i Japan. äntligen. det gick.

 

hittade stället där vi skulle köpa tågbiljetter. när vi står där och dividerar kommer två unga poliser fram till oss och gör klart för oss att de är poliser. pekar på brickor de ha där det står polis. de vill se våra pass. okej halar fram passen. den unge polisen försöker uttala mitt namn vilket inte går något vidare. sen vill han fråga  mig om något men engelskan är försiktig och inte så bra så jag ursäktar mig och säger att tyvärr jag förstod inte vad han menade. varpå polisen rodnar och inte vet riktigt hur han ska förklara. det visar sig att han ville skriva ner mina uppgifter och mitt passnr. ingen aning om varför men okej och så tittar han på det klistermärke jag fått i passet.

sen får vi gå.

vi köper biljetter till tåget. det är en historia det också. på biljetten kan vi endast utläsa 4  14 och A.  resten är tecken. han som säljer biljetterna berättar  att vi ska ta vagn 4 och plats 14A. okej vi är med men missar vilken plattform vi skulle ta. men genom att titta på biljetten och jämföra tecken och även läsa den engelska som finns på en del skyltar lyckas vi ta oss fram till tåget. tur att vi inte chansade och tog det tidigare tåget.

väl på tåget kom tröttheten över oss igen. tillslut tänker jag att äh..nu struntar jag i det här. jag är i Japan nu sover jag. så jag sover. vaknar upp efter vad som känns som en evighet och ser att också Han sover och vi vet inte vart vi är. vi hade dock inte missat vår station.

 

kommer av tåget. ska försöka få tag på en taxi för tröttheten är fortfarande överhängande och allt är stort och mycket här och det regnar så att leta sig fram till hotellet per fot genom att fråga känns inte som ett alternativ.

lyckas få tag i en taxi. den förste vill inte prata engelska gärna men den andre slår i en karta och säger att han kan skjutsa oss. taxibilarnas dörrar öppnas automatiskt för oss. nice.

kommer fram till hotellet. UNDERBART!! efter nästan 24 timmar på gång.

de första vi träffar i receptionen är ett par med en dotter några år yngre än oss som rest runt i Japan med tåg och rekommenderar det. kollar vädret och nyheter i Sverige och så visar det sig såklart att dottern läser ekonomi på liu. såklart eller hur. vi var föresten de enda vitlingar de sett sen de kom..  ja och jag är ju vitast av alla.

 

lyckades förhandla mig till två timmars sömn i den gosiga sköna underbara mjuka varma sängen. kom knappt upp men har duschat och nu är det snart ut och leta på en bit mat tillsammans med universitetskollegerna som vi ännu inte träffat. sen ska jag sova igen. sova sova sova. så gott det ska bli.

imorgon flyger vi vidare till Sapporo för några dagar där och konferans. det ska också bli bad i en vulkan.

 

lovar att kameran ska fram och fota allt möjligt roligt. toaletten vår är en riktig robotmodell..inbyggd dusch och annat kul.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0