bröd

jag förstår inte dietar där bröd ska uteslutas. utan bröd kan jag inte leva. bröd på morgonen är ett måste. men det är inte alltid så gott. jag har för länge sen tröttnat på alla varianter i affären som lovar både det ena och det andra, men sällan är speciellt gott.

har äntligen kommit igång och bakat mitt eget bröd. det blir så gott, tar lite tid men är inte ett dugg svårt. jag vill behålla en söndagsrutin som går ut på att börja dagen med att sätta en deg som jäser medan familjen äter frukost, duschar och allt annat en söndags morgon kan innehålla.

jag gör bröd utifrån ett recept från arla.. Lata grahamsrutor:

Ingredienser

30 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g Svenskt smör från Arla
1 1/2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g Arla Köket Kesella® kvarg lätt
2 dl grahamsmjöl
12 -13 dl vetemjöl

Gör så här
Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung, kvarg och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Jäs under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna. Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en vass kniv. Låt degen jäsa övertäckt ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler under bakduk.


Detta har jag varierat utifrån det jag har hemma. Första gången jag gjorde brödet var det för att vi hade slut på det mesta hemma och tänkte göra en storhandling dagen därpå.. Så jag använde torrjäst som är bra att alltid ha hemma för man vet aldrig när andan faller på. Vi hade ingen kesella hemma så det fick bli creme fraiche istället.
Idag hade jag inget grahamsmjöl kvar då jag bakat upp allt men tog istället dinkelmjöl. Tänkte prova med råg framöver och kanske smaksätta med anis och färnkål.


Njut av hembakt varmt bröd där smöret smälter :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0